تأمین امنیت سرور از جمله موارد مهم در نگهداری و استفاده از آن به شمار می‌رود. سرورها در حقیقت برای بایگانی داده‌های سازمان‌ها و البته کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها در دسترس بودن و البته امنیت داشتن آن‌ها است. اما چرا امنیت داشتن تا این حد برای سرورها ضروری است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: سرورها تنها مراکز اصلی نگهداری اطلاعات هستند و هر کسب وکار اینترنتی، اطلاعاتی مهم و ضروری دارد. به همین دلیل، سرور باید امنیت بالایی داشته باشد تا افراد دیگر نتوانند به اطلاعات آن نفوذ پیدا کرده و از آن‌ها در جهت منافع خود بهره ببرند.

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی برخی از راه کارهای بالا بردن امنیت سرور بپردازیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

دسترسی‌های مشخصی به دیگران بدهید

یکی از اصلی‌ترین و البته اصولی‌ترین این روش‌ها در قدم اول به طور حتم، محدود کردن دسترسی‌ها و تنظیم فایروال‌های سرور است. این کار موجب می‌شود که افراد کمی به بخش‌های اصلی سرور دسترسی داشته و هر کدام تنها در دایره وظایف خود از این دسترسی استفاده کنند. این کار به هر فرد اجازه می‌دهد تنها در بخش مشخص شده‌ای در سرور و سایت، فعالیت داشته باشد و نتواند امنیت سرور را به مخاطره بیندازد.

این کار معمولاً به دست مدیریت مجموعه یا کسب و کار انجام می‌شود. مدیر مجموعه یا کسب و کار دسترسی‌هایی مخصوص برای پرسنل و حتی مشتریان ایجاد کرده و هسته مرکزی سرور (اتاق مدیریت) را از دسترسی دیگران محافظت می‌کند.

لازم به ذکر است نقش اصلی محدود کردن این دسترسی‌ها بر عهده فایروال است. فایروال در حقیقت امکان محدودسازی و فیلتر کردن بخش‌های مختلف را به مدیریت اصلی می‌دهد، و شخص می‌تواند به وسیله این قابلیت، به هر فرد در حوزه کاری او یا نیازش دسترسی بدهد.

بکاپ‌گیری امکانی مهم در تأمین امنیت سرور

به طور حتم ایجاد امنیت برای سرور، نکاتی طلایی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان بکاپ‌گیری اطلاعات از سرور در نظر گرفت. در برخی از مواقع، ممکن است به هر دلیلی سرور شما از دسترس خارج شده یا حتی مورد هک گروه‌های مختلف متخلف مجازی قرار بگیرد. در چنین شرایطی تنها راه دسترسی به اطلاعات، بکاپ‌گیری است. شما باید همیشه این احتمال را بدهید که ممکن است اطلاعات شما دچار مشکلاتی در آینده شوند. با چنین نگاهی، همیشه به طور مداوم و البته دوره‌ای، از تمامی اطلاعات درون سرور بکاپ‌گیری می‌کنید.

شما می‌توانید سرورهای خود را از مراکزی خریداری کنید که قابلیت بکاپ‌گیری هم داشته باشند و از این نظر هم، خیال خود را راحت کنید. در نهایت باید گفت، بکاپ‌گیری یکی از مهم‌ترین عملکردها برای بالا بردن امنیت سرور به شمار می‌رود.

ایجاد رمزی به شکل جمله نه کلمه و عدد

یکی دیگر از راه‌های برقراری امنیت بیشتر در سرورها، به طور حتم داشتن رمزی مناسب برای سرور است. افراد زیادی تمایل دارند برای به خاطر سپردن رمز از نام و نام خانوادگی یا حتی تاریخ تولد خود استفاده کنند. اما تمام این موارد به عنوان عناصری سست برای رمزگذاری به حساب می‌آیند.

بهترین راه برای یک رمزگذاری مناسب، استفاده از جمله است. اما نه یک جمله عادی! جمله‌ای که مدنظر ما است، جمله‌ایست که از عبارات مختلف مانند: حروف کوچک و بزرگ، علامت‌های اختصاری و اعداد تشکیل شده باشد. این روند می‌تواند پیدا کردن و حتی حدس زدن رمز و پسورد شما را تا حد زیادی غیر ممکن کند.

اگر هم نگران از خاطر بردن آن هستند بهتر است از عبارات یا کلماتی استفاده کنید که برای شما مفهومی خاص دارند یا می‌توانید در یک جای مشخصی این پسورد را پنهان کنید، مانند ایمیلتان. این کار تا حد زیادی امنیت سرور شما را از نظر دسترسی، تأمین می‌کند.

جمع بندی

در پایان این مقاله باید خاطر نشان کنیم که روند نگهداری از سرور دارای استانداردهایی مشخص است که باید برای حفاظت بیشتر از اطلاعاتی که دارید به آن‌ها اشراف کامل داشته باشید.