تست شنوایی سنجی چیست؟ و در چه مواردی توصیه می شود؟

اندازه گیری شنوایی با سمعک شنوایی سنجی یا شنوایی سنجی نامیده می شود.

کم شنوایی مشکلی است که در هر سنی و تحت هر شرایطی ممکن است رخ دهد. این عوارض معمولاً تدریجی و بدون درد هستند. روند گسترش تدریجی است، بنابراین تا سال ها متوجه آن نخواهید شد.

با افزایش سن، کاهش شنوایی کاملا طبیعی است! شما تنها فردی نیستید که کم شنوایی دارید. در واقع شما یکی از 500 میلیون نفری هستید که از این عارضه رنج می برند.

در اکثر کشورها از هر شش نفر یک نفر از درجاتی از کم شنوایی رنج می برد. اما جای نگرانی نیست، این مشکل مانند سایر مشکلات قابل پیشگیری و درمان است. انجام به موقع تست شنوایی یا ارزیابی شنوایی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از این بیماری رایج انجام دهید که می تواند از کاهش شنوایی جلوگیری کند.

شایان ذکر است والدین گرامی معاینات شنوایی سنجی بدون درد بوده و والدین می توانند بدون نگرانی فرزندان خود را به کلینیک سرپایی و مرکز ارزیابی شنوایی ببرند.

تست شنوایی کودکان

شنوایی سنجی نوزاد و کودک

کودکان به ندرت مشکلات شنوایی جدی دارند. اما ارزیابی زودهنگام شنوایی می تواند هر مشکلی را به سرعت تشخیص دهد و درمان و تجویز سمعک را ممکن می سازد. ارزیابی شنوایی در بدو تولد به شناسایی کم شنوایی شدید در نوزادان کمک می کند.

بدون تشخیص منظم، مشکلات شنوایی می تواند برای ماه ها یا سال ها تشخیص داده نشود.

تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی در نوزادان و کودکان بسیار مهم است. زیرا بر گفتار، رشد زبان، مهارت های اجتماعی و تحصیلات کودک تأثیر می گذارد. هر چه زودتر مشکل تشخیص داده شود، درمان موثرتر خواهد بود.

شنوایی سنجی کودکان معمولا در زمان های زیر انجام می شود:

غربالگری شنوایی نوزاد چند روز پس از تولد (غربالگری شنوایی نوزاد یک آزمایش رایج برای نوزادان است)

9 ماه تا 2 سال و نیم

در حدود 4 یا 5 سالگی (شنوایی کودکان اغلب زمانی که وارد مهدکودک یا پیش دبستانی می شوند آزمایش می شود).

شنوایی سنجی بزرگسالان

افزایش سن یکی از دلایل اصلی کم شنوایی در بزرگسالان است. به طور کلی گفته می شود که حدود 30 درصد از این افراد مشکل شنوایی دارند.

کارشناسان توصیه می کنند که بزرگسالان تا سن 50 سالگی هر 10 سال یکبار شنوایی خود را بررسی کنند و پس از آن هر 3 سال یکبار.

از جمله مهم ترین دلایلی که باعث کم شنوایی در بزرگسالان می شود عبارتند از:

در یک محیط پر سر و صدا یا شنیدن صدای شلیک یا شلیک گلوله

وجود چندین گوش

آسیب سر

عفونت گوش

به موسیقی با صدای بلند یا اجراهای ضبط شده گوش دهید

سابقه خانوادگی کم شنوایی

مصرف برخی داروها

بهتر است افراد مسن و به طور کلی همه افراد در صورت مشاهده این علائم در اسرع وقت مورد ارزیابی شنوایی سنجی قرار گیرند. این علائم عبارتند از:

اگر شنیدن صدای اطرافیان برایشان مشکل است، همیشه از اطرافیانشان بخواهید جملاتشان را تکرار کنند.

فرد در شنیدن صداهای با صدای بلند مشکل دارد.

اگر کسی در مکانی پر سر و صدا کار می کند.

اگر فردی صدای زنگ یا سر و صدایی در گوش بشنود.

تست شنوایی سنجی

شنجی انواع تست شنوایی و نحوه انجام آنها

روش ها و انواع مختلفی از تست های شنوایی وجود دارد که شنوایی شناس بسته به شرایط بیمار یک یا چند مورد از آزمایش ها را انجام می دهد. رایج ترین انواع تست های شنوایی سنجی عبارتند از:

شنوایی سنجی تون خالص

این روش شنوایی سنجی یکی از رایج ترین روش ها می باشد. در آن از مجرای گوش برای آزمایش توانایی شنوایی بیمار در فرکانس ها و شدت های مختلف استفاده می کنند. برای انجام این آزمایش از بیمار خواسته می شود که وارد اتاق اندازه گیری صدا شود و هدفون را در گوش خود قرار دهد.

صداهای متعددی از طریق هدفون به گوش بیمار ارسال می شود و وظیفه بیمار فشار دادن دکمه پاسخ پس از شنیدن صداها است. سپس نتایج بر روی ادیوگرافی ترسیم می شود.

تست شنوایی هدایت استخوان

این یکی دیگر از تست های صوتی است که گوش داخلی را از نظر صدا آزمایش می کند. در این آزمایش، یک ویبراتور پشت گوش قرار می گیرد تا ارتعاشات بسیار ملایمی را از طریق استخوان های گوش داخلی ارسال کند.

این آزمایش با آزمایش قبلی که صدا را از طریق کانال گوش ارسال می کرد متفاوت است. اگر نتایج این آزمایش با نتایج آزمایش شنوایی سنجی راه هوایی مطابقت نداشته باشد، شنوایی شناس از این اطلاعات برای تعیین نوع کم شنوایی شما استفاده می کند.

تست صحبت کردن

این آزمون آستانه درک گفتار یا پایین ترین سطح گفتار قابل شنیدن را اندازه گیری می کند. این تست مشابه تست ادیومتری تون خالص است، با این تفاوت که در این تست به جای صدای خالص از یک محرک گفتاری زنده یا ضبط شده استفاده می شود.

تمپانومتری

این تست حرکت پرده گوش را در پاسخ به فشار هوا اندازه گیری می کند. ما می توانیم از این تست شنوایی سنجی برای شناسایی اختلالات گوش خارجی و میانی مانند تومورها یا پارگی غشاء استفاده کنیم.

تست رفلکس آکوستیک

این تست انقباض غیرارادی عضلات گوش میانی را ارزیابی می کند و هدف آن تعیین محل آسیب شنوایی (استخوان ها، حلزون گوش، عصب شنوایی و ...) و همچنین نوع کم شنوایی است.

تست شنوایی ساقه مغز (ABR).

این آزمایش معمولا برای غربالگری نوزادان از نظر کم شنوایی استفاده می شود در طول آزمایش ABR، الکترودهایی به سر و پشت گوش متصل می‌شوند و هدفون در گوش بیمار قرار می‌گیرد، صدا از طریق هدفون ارسال می‌شود و فعالیت امواج مغزی شنوایی در پاسخ به صداهایی با شدت‌های مختلف ثبت می‌شود.


مراجعه به سایت: https://payju.ir/content/مراکز-شنوایی-سنجی-و-سمعک-در-شیراز