زبان بدن گزینه بسیار مهمی برای ارتباطات مختلف است. یکی از راه هایی که افراد می توانند احساسات و کلمات خود را بیان کنند، زبان بدن است. مهمترین چیز در این مورد این است که مردم چگونه می توانند از زبان بدن خود استفاده کنند. تمام فرآیندها و حرکات در زبان بدن نشان دهنده رفتار خاصی است. زبان بدن به هر نوع سیگنال غیرکلامی اشاره دارد که برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنیم. نقش بدن در ارتباطات بسیار مهم است.

به گفته محققان، این سیگنال های غیرکلامی ممکن است بخش بزرگی از ارتباطات روزانه ما را تشکیل دهند. از حالات صورت گرفته تا حرکات بدن. اینها همه چیزهایی است که ما نمی گوییم، اما می توانیم اطلاعات زیادی را منتقل کنیم. در روانشناسی تعاریف زیادی از زبان بدن وجود دارد، بنابراین باید به خاطر داشت که هر فردی ممکن است تعریف خاص خود را از زبان بدن داشته باشد. در ادامه بیشتر در مورد زبان بدن و ارتباطات صحبت خواهیم کرد. این مقاله به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره روانشناسی و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روانشناسی در ایران به نقش زبان بدن در ارتباطات می پردازد.

دوره آنلاین زبان بدن زهرا شیراحمدی تقریباً در همه جنبه های زندگی روزمره استفاده می شود


زبان بدن تقریباً در هر جنبه ای از زندگی روزمره استفاده می شود. گاهی اوقات یک نگاه می تواند چیزهای زیادی در مورد خلق و خوی یک فرد و آنچه در ذهن اوست به شما بگوید. به عنوان مثال، در ورزش، افراد سعی می کنند زبان بدن خود را کاهش دهند تا به کاری که انجام می دهند فکر نکنند. زبان بدن اغلب بدون گفتن چیزی توجه فرد را جلب می کند. این مقاله توضیح می دهد که چگونه زبان بدن بخش مهمی از مهارت های ارتباطی ما است. چرا این کار ادامه دارد؟

زبان بدن چیست؟

زبان بدن نقش مهمی در برقراری ارتباط دارد. زبان بدن شکلی از ارتباط غیرکلامی است که شامل اعمال و رفتارهایی مانند موارد زیر است:

حالات چهره

توصیه ها

شرایط فیزیکی

حرکت سر

نگاه چشم ها

همه اینها برای همه انسان ها جهانی است و مردم می توانند آگاهانه یا ناخودآگاه افکار و احساسات خود را نسبت به موضوعات بیشماری ابراز کنند. در واقع، اعتقاد بر این است که زبان بدن نیمی از آنچه ما سعی در برقراری ارتباط داریم را تشکیل می دهد.

زبان بدن بستگی زیادی به زمینه دارد.

با این حال، این می تواند بسیار وابسته به زمینه باشد. به عنوان مثال، یک فرد همیشه مجبور نیست برای گفتن اشتباه یا مخالفت با آنچه که گفته است، شفاهی «نه» بگوید. در عوض، ممکن است سر خود را از این طرف به طرف دیگر تکان دهند تا همان حرف را بیان کنند. همه ما در ارتباطات روزمره از اشکال مختلف زبان بدن استفاده می کنیم.

مربوط به این بخش

با این حال، همه ما هر روز از اشکال مختلف زبان بدن در ارتباطات استفاده می کنیم که سپس توسط دیگران تفسیر می شود. اگر دانش آموزی سر کلاس بنشیند و تماس چشمی غیرمستقیم برقرار کند، به مربی نشان می دهد که حوصله اش سر رفته است.

تقویت مهارت های ارتباط کلامی

همچنین می توان از آن برای تقویت مهارت های ارتباط کلامی گوینده رادیو استفاده کرد و اینها اغلب به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی در یک فروشگاه راهنمایی در مورد مکان پیدا کردن یک کالا بدهد و کارمند فقط بگوید "چه زمانی"، این اطلاعات دقیقاً برای مشتری مفید نیست زیرا بسیار مبهم است.

یادداشتی در مورد نقش زبان بدن در ارتباطات

در این مرحله، کارمند می تواند با مشخص کردن اینکه در کدام راهرو یا قسمت قرار دارد، در مورد محل قرارگیری آیتم دقیق تر باشد. با این حال، بیشتر اوقات آنها می ایستند و جهتی را نشان می دهند که باید به آن اشاره کرد. حتی اگر کارمند خیلی مشخص نبود و در حالی که اشاره می‌کرد گفت «آنجا»، باز هم نداشتن زبان بدن از خود موقعیت بسیار مفید خواهد بود.

زبان بدن نقش مهمی در مکالمات روزانه شما دارد

شاید هنوز متوجه آن نشده باشید، اما زبان بدن نقش اصلی را در تعاملات روزانه شما ایفا می کند، به همین دلیل است که یکی از محبوب ترین موضوعات در مطالعات ارتباطی است. در واقع، هزاران سال است که مورد توجه بوده است - حتی زمانی که یونانیان باستان معنای رفتار فیزیکی انسان را توضیح می دادند.

زبان بدن به عنوان شکلی از ارتباط ناخودآگاه

در بخش قبل چند نمونه از نحوه استفاده از حرکت برای تقویت گفتار مورد بحث قرار گرفت. با این حال، روانشناسی زبان بدن به ارتباطات ناخودآگاه نیز می پردازد، زیرا این علائم فیزیکی می توانند توسط دیگران حتی اگر عمدی نباشند تفسیر شوند. مجری قانون را به عنوان مثال در نظر بگیرید - روانشناسان پزشکی قانونی یا کارکنان اطلاعاتی برای نشان دادن هوش سریع، کامل یا کوتاه بینی به دلیل بیهوشی آموزش دیده اند.

کسانی که مسئول انجام تحقیقات هستند به این نشانه های غیرکلامی علاقه مند هستند زیرا ممکن است نشان دهند که شخصی دروغ می گوید یا سعی می کند از بازپرس پنهان شود. این می تواند در کسری از ثانیه اتفاق بیفتد، اما اگر بیننده ویدیو را ثابت یا ثابت کند، می تواند تغییر واضحی در لحن در زمان کمتری ببیند.

زبان بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است

برخی از موقعیت‌های رایج دیگر که زبان بدن ناخودآگاه ممکن است رخ دهد، در دوره‌های تجربه عصبی یا احساس موفقیت است، و مثل همیشه، این می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک نفر ممکن است در موقعیتی که او را آزار می دهد سرفه کند، در حالی که فرد دیگری ممکن است دستش را لمس کند یا صورتش را بخراشد که گویی خارش دارد. همچنین نقش زبان بدن را در ارتباطات نشان می دهد.

اکثر مردم در این مواقع زبان بدن خود را نمی دانند

اکثر افراد در این شرایط از زبان بدن خود آگاه نیستند زیرا این عمل در سطح ناخودآگاه انجام می شود. با این حال، برای دیگران قابل توجه است، و با گذشت زمان ممکن است افراد متوجه الگوها شوند. این امر به ویژه برای افرادی که به طور منظم با یکدیگر تعامل دارند، مانند بین والدین و فرزندانشان صادق است. زیرا آنها پایه یا کاراکتر پیش فرض یکدیگر را می شناسند. با مشاهده تغییرات در زبان بدن می توانید متوجه شوید که چیزی کار نمی کند. اعتراف کن

این یک مثال مرتبط است

مثلاً اگر کودکی به مادرش دروغ بگوید که کجا می رود. او معمولاً ممکن است نشانه‌های بدنی متفاوتی را نشان دهد، مانند اجتناب از تماس چشمی یا صحبت کردن سریع‌تر.

تکامل و پیدایش زبان بدن

استفاده از زبان بدن در واقع قبل از هر زبان گفتاری یا نوشتاری تولید شده توسط انسان است. از آنجایی که آناتومی صوتی و اندازه مغز آنها در تولید گفتار با انسان ها یکسان نیست، افراد غیرانسان اغلب از زبان بدن برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کنند.